Välkommen till vår sektion som är dedikerad till konsolen Dreamcast. Vår devis är ”The Dreamcast did not fail: we failed the Dreamcast!”
Dreamcast: Specifikationer
Dreamcast lanserades 1998 i Japan (1999 i USA). Den hade följande specifikationer:
- Processor: 206 MHz Hitachi SH-4 RISC-processor, 360 MIPS (miljoner instruktioner per sekund)
- Grafikprocessor: NEC PowerVRSG, 640×448 upplösning, 16,7 miljoner färger
- Ljudprocessor: 32-bitars Yamaha Super Intelligent Sound Processor med en inbyggd 47MHz 32-Bit ARM7 RISC processor
- RAM: 16 MB
- Video RAM: 8 MB
- Ljud-RAM: 2 MB
- Videosignal: Kompositvideo, RF, RGB, S-Video och VGA.
- Media: GD-ROM (GigaByte DiskROM), kompatibel med CD, 12x hastighet
- Vikt: 2 kg (4.4 pounds)
- Kommunikation: Modem 33.6 kb/s, uppgraderbart till Ethernet med en sällsynt adapter (du kan även bygga en egen med hjälp av modemet och din dator, alt med modemet och en router)
- Input: Handkontroll med digital/analog platta, knappar och avtryckare, stöd för visuella minneskort (VMU). Stöd för mus + tangentbord, ljuspistoler med flera tillbehör.
Det är en vanlig missuppfattning att konsolen kör Windows CE som operativsystem. Det stämmer inte, men den är kompatibel med Windows CE: spel och program som programmerades för operativsystemet inkluderade en version av det som laddades från samma skiva som spelet. En nackdel med WCE är dock att det inte var många programmerare som lärde sig koda för det eftersom det inte blev ett särskilt populärt operativsystem. De flesta spel till Dreamcast använde SEGAs egna utvecklingskit istället.
Varför misslyckades Dreamcast?
Trots att vi fokuserar på mer än bara Dreamcast här på dreamcast.nu är SEGAs konsol en av våra klara favoriter. Läs gärna vårt inlägg om Dreamcasts uppgång och fall i vår sektion med dataspelshistoria. Dreamcast lanserades 1998/1999. Bara två år senare slutade SEGA att tillverka hårdvara. TV-spelsjätten, som varit den stora utmanaren till Nintendo under 1980- och 1990-talet, med succéer som Master System och Mega Drive kunde inte rå på sin tidigare ärkefiende Nintendo och de nya aktörerna på marknaden, Sonys Playstation 2 och Microsofts Xbox. Nedan är ett utdrag av artiklar i svensk media kring millennieskiftet, som visar vilken uppmärksamhet olika konsoler fick. Som synes var Dreamcasts tillvaro på marknaden kortvarig (källa: Retriever databas).
Även om Dreamcast inte blev en kommersiell succé är den dock älskad av många. Konsolen hade flera egenskaper som gjorde den till en innovativ föregångare, såsom onlinestöd och visuella minneskort. Tack vare att det är lätt att köra hemgjorda spel och kopior på konsolen har det utvecklats en subkultur som skapar så kallade homebrews, hemsnickrade spel och applikationer.
Vi siktar på att erbjuda allt från länkar och information till användbara program och spel. Sidorna är under uppbyggnad.