Electronic Arts FIFA-spel har bidragit med underhållning till spelare över världen i snart 30 år. Syftet med detta inlägg är att skriva en kort historik om spelserien.
Första FIFA kom 1993 under titeln FIFA International Soccer. Det var första spelet som hade en officiell FIFA-licens. Det saknades dock inte fotbollsspel på marknaden. Sensible Soccer, Kick Off, Match Day och, redaktionens favorit, Microprose Soccer, kunde spelas på ett antal plattformar sedan 1980-talet.
I begynnelsen: 1990-talet
Varje år släpptes en ny version av FIFA med fler och förändrade funktioner och bättre grafik. FIFA95 la till möjligheten att spela med klubblag. Spelet släpptes dock endast till SEGAs konsol Mega Drive / Genesis. De andra spelen i serien släpptes till en mängd konsoler och datorer. I FIFA96 var spelarnamnen licensierade, vilket vi är vana vid idag. Detta var ett större steg än man kan tro: Nu kunde man lira med sina favoritspelare vilket gjorde spelet mer personligt. Samtidigt utvecklades grafiken tack vara ny 3D-teknik hos konsoler som Playstation och Sega Saturn. I FIFA97 kunde man spela inomhusfotboll. 1998 fick spelet en ordentlig ansiktslyftning samtidigt som fokus låg på fotbolls-VM samma år. Två spel släpptes, med undertitlarna Road to World Cup 98 och World Cup 98. Det senare var Electronic Arts första spel med turneringslicens.
Att få EA att släppa sina sportspel till sin konsol var en prioritet hos konsoltillverkarna då det garanterade ett brett spelutbud. Varken FIFA eller NHL släpptes till exempel till Dreamcast, utan där släppte SEGA sports sina egna titlar (t.ex. NHL 2K2, SEGA Worldwide Soccer, UEFA Dream Soccer och Virtua Striker).
FIFA på 2000-talet
På 2000-talet fortsatte FIFA få nya funktioner och bli vackrare grafiskt. Det släpptes till de konsoler som var aktuella på marknaden (såsom Xbox, Playstation osv) och PC. Den största konkurrenten var Konamis Pro Evolution Soccer.
Varje nytt spel i FIFA-serien karaktäriseras av att en eller flera utvalda fotbollsstjärnor prydde omslaget. Svenskar som har fått äran att pryda spelet är Pär Zetterberg (2000) och Zlatan Ibrahimovic (2002).
Fler spellägen har introducerats i senare varianter av spelet. Manager mode där du är ansvarig för ett lag och Be a Pro där du gör karriär som en spelare är två exempel. Onlineläget har även förbättrats och utvecklats genom åren.
Parallellt med FIFA har Electronic Arts även utvecklat andra sportspel med liknande upplägg – (minst) ett nytt spel varje år. NHL-serien är till exempel i stort sett utan konkurrens på marknaden. Samtidigt som det är kul med nya funktioner har EA kritiserats för att spelarna måste köpa ett nytt spel varje år för att endast få små förbättringar. Dessa spel saknas även andrahandsvärde och är oftast stapelvara i secondhand-butiker.
FIFA på 2010-talet
EA fortsatte att producera sportspel för Xbox One och Playstation 3/4. FIFA-serien fortsatte för PC, medan NHL 09 blev det sista hockeyspelet. Även de som ägde Nintendos konsol Wii kunde fortsatt spela FIFA, och även ett hockeyspel, Slapshot Hockey, med stöd för konsolens speciella handkontroller.
Sammanfattningsvis kan vi säga att den största enskilda anledningen till att FIFA och andra, liknande sportspel från Electronic Arts blivit dominanta är att de var tidigt ute med licensieringen av både klubbar och spelare. Det ger en personlig touch i spelet och varje spelare är unik med individuella fysiska och atletiska egenskaper. Intressant kuriosa i sammanhanget är en vetenskaplig artikel i tidskriften First Monday som menar att rasistiska stereotyper via spelarnas egenskaper upprätthålls i FIFA-spelen:
https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/10091
FIFA på 2020-talet
Det återstår att se hur utvecklingen av nya FIFA-spel kommer att ske. Så länge som folk är beredda att betala fullpris för den senaste versionen finns det väl egentligen ingen anledning för EA att byta affärsmodell. Annars skulle man ju kunna tänka sig att i spelare som redan äger FIFA21 i en digital era skulle få någon form av rabatt om hen köper FIFA22 som en uppgradering. Det är möjligt att ett sådant system skulle ställa till det vad gäller versionshantering och arkivering etc, men den som lever får se.
I dagsläget vet vi att den 28:e varianten av spelet, FIFA21, släpptes 9 oktober 2020 till:
- Microsoft Windows
- Nintendo Switch
- PlayStation 4
- Xbox One
Uppdaterade versioner av spelet släpptes 3 december 2020 till:
- Playstation 5
- Xbox Series X and Series S
Ytterligare en version släpptes för Stadia i mars 2021.
FIFA22 släpps den 1 oktober 2021.
Spelare på FIFAS omslag genom tiderna
Varje år har EA nya spelare på omslaget till FIFA. Nedan följer spelarna på omslagen, år för år. Här räknar vi endast in de ”globala” fodralen, inte regionala varianter.
- FIFA International Soccer (1993): David Platt and Piotr Swierczewski
- FIFA Soccer 95: Erik Thorstvedt
- 96: Andy Legg and Ioan Sabau
- 97: David Ginola
- FIFA Road to World Cup 98: David Beckham
- 99: Dennis Bergkamp
- 00: Sol Campbell
- 01: Paul Scholes
- 02: Thierry Henry
- 03: Roberto Carlos, Ryan Giggs och Edgar Davids
- 04: Alessandro Del Piero, Thierry Henry och Ronaldinho
- 05: Patrick Vieira, Fernando Morientes och Andriy Shevchenko
- 06: Wayne Rooney och Ronaldinho
- 07: Wayne Rooney och Ronaldinho
- 08: Wayne Rooney och Ronaldinho
- 09: Wayne Rooney och Ronaldinho
- 10: Theo Walcott, Wayne Rooney och Frank Lampard
- 11: Kaka och Wayne Rooney
- 12: Wayne Rooney and Jack Wilshere
- 13: Lionel Messi
- 14: Lionel Messi
- 15: Eden Hazard och Lionel Messi
- 16: Lionel Messi
- 17: Marco Reus
- 18: Cristiano Ronaldo
- 19: Cristiano Ronaldo
- 20: Virgil van Dijk och Eden Hazard
Det gör alltså Wayne Rooney till den spelare med flest framträdanden på spelets omslag = 7, följt av Ronaldhino med 5, och Messi med 4.