Om Commodore 64 var ”folkhemsdatorn” i Sverige, var TAC-2 från Suncom ”folkhemsjoysticken”. TAC-2 står för Totally Accurate Controller MK2, och är känd för sin precision och slitstyrka. Joysticken är näst intill oförstörbar, om man bortser från kabelbrott på gamla kablar och diverse korrosion på kontakterna. Några användare har dock lyckats bryta av metallpinnen längst ner på handtaget inuti joysticken. Jag har ingen aning hur de lyckats med detta. Hur som helst, i detta inlägg visar vi hur man kan fixa detta. Vi utgår från den amerikanska modellen, och inte den kinesiska som är av sämre kvalitet. Du kan skilja på dem genom tre yttre kännetecken:
- På undersidan står det ”Made in USA” respektive ”Made in China”.
- Den amerikanska har kromat skaft, den kinesiska svart plast.
- Den amerikanska har orange knappar, den kinesiska röda.
Reparation av TAC-2 har tidigare diskuterats på Atariage:s forum och Haxor.fi, men vi har inte sett någon som lagat skaftet än.
Inuti en TAC-2
Om man öppnar sin TAC-2 genom att lossa på tre skruvar på undersidan, möts man av en enkel, men robust konstruktion. Handtaget består i själva verket av en gummiventil för däck(!), som övergår i en metallkula, som skapar kontakt via joystickkabeln när du för handtaget fram och tillbaka. Suncoms patent på den här konstruktionen, daterat 1984, går att hitta på Google Patents, eller via denna PDF: TAC-2 patent. Det är alltså denna ventil och kula jag vill ersätta i detta inlägg. Till min hjälp har jag min far, och vi kommer att använda verktyg från hans silversmedja. Under några dagar testade vi olika varianter för att laga skaftet. Till att börja med beställde jag ett antal passande däckventiler från lantdäck.se. Fascinerande att man kan köpa reservdelar till en joystick på en firma som säljer reservdelar till traktorhjul. Däckventilen är dock en av de detaljer som ger TAC-2 dess goda rykte: Den ger precision och försäkrar användaren om att joysticken fjädrar tillbaka till center. Modellen på ventilen heter TR-418. Nedan mäter vi den del av ventilen + kulan och skaft som sticker ner från skaftet på en hel TAC-2.
Vad gäller den trasiga joysticken måste du montera isär handtaget. Detta kräver att du skär sönder ventilen, monterar loss plastdragen i toppen (obs! känslig! Finns 3D-modell att skriva ut!) och drar upp handtaget. Plastbollen i toppen är gängad (även den finns tillgänglig för 3D-utskrift).
TAC-2 reparation del 1: delar
För att reparera skaftet på TAC-2 har vi använt följande delar:
- TR-418-ventiler.
- Skruvöglor från Coop Bygg.
- Originalkulan från TAC-2 (vi har även gjort mässingskopior vilket vi beskriver senare)
TAC-2 reparation del 2: Förbereda däckventilen + skruvöglan
Vi vill fästa skruvöglan i däckventilen, men gängorna är för stora för hålet. Därför valde vi att slipa ned dem, tills det gick att fästa dem i botten på ventilen. För att säkerställa en säker passning preparerade vi den nedslipade delen av gängorna med superlim, och hamrade fast den. Sedan sågade vi av skruvöglan i lämplig längd, det vill säga den del av skaftet som sticker ut + metallkulans diameter.
TAC-2 reparation del 3: Fästa metallkulan i den avsågade skruvöglan
Såga av det avbrutna skaftet helt och hållet från metallkulan, och slipa ned eventuella ojämnheter. Sedan ska du borra ett hål i kulan, som ska vara lite mindre än skruvöglans skafts diameter. Kom ihåg att få detta så rakt som möjligt, vilket är viktigt för precisionen! Den platta delen av kulan ska vara nedåt. Du kan fila hålet en aning efter behov, men det ska vara riktigt tight för skaftet på skruvöglan att passa in i det borrade hålet. För att fästa kulan på skaftet, fäst ventilen i ett skruvstäd (med mjuka fästen som ej skadar gummit), och hamra fast kulan. Är det för trångt, använd en fil eller en dremmel för att vidga något.
TAC-2 reparation del 4: Fästa skaftet i joystickhuset
Du har nu ett färdigt skaft som du vill fästa i övre delen av TAC-2:s joystickhus. Det gör du genom att sticka skaftet underifrån, lägga på en flyktig glidvätska (vi körde med tvål), och hamra på ett rör som matchar storleken på nedre delen av ventilen enligt bilder nedan. Var försiktig så du inte skadar joysticken vid det här steget!
Har du kommit så här långt är det svåra över! Nu behöver du bara rengöra ytorna från kladd, och skruva ihop din TAC-2 igen! Om plastbollen högst upp på handtaget sitter dåligt kan du använda lite epoxy eller annat fästmedel för att hålla den på plats. Den reparerade joysticken har lite längre rörelselängd än originalet, i och med att handtaget saknar kromcylinder. Känslan är dock härlig!
Vi passade även på att gjuta nya kulor i mässing baserat på originalet, och hamra på ett kromat kopparrör på ett skaft, för att få tillbaka kromlooken. Det beskriver vi i ett framtida inlägg!